Adidas wil minder winkels: focus op e-commerce

Adidas wil zijn e-commerceomzet in de komende twee jaar meer dan verdubbelen. Tegelijkertijd neemt het aantal fysieke winkels af, zegt ceo Kasper Rørsted tegenover de Financial Times. “Onze website is onze belangrijkste winkel ter wereld.”

Adidas was vorig jaar goed voor 1,6 miljard euro online omzet, wat een groei van 57 procent betekende. In 2020 wil het sportmerk uitkomen op vier miljard euro online omzet. Er worden onder meer tweehonderd medewerkers met ‘een digitale focus’ aangenomen.

Adidas telt wereldwijd 2.500 vestigingen, aangevuld met nog eens dertienduizend franchisewinkels. Dat aantal loopt naar verwachting van Rørsted de komende jaren terug. De winkels die overblijven zullen volgens hem beter zijn en een destination waar klanten de volledige merkervaring kunnen beleven. “Tien jaar terug waren onze winkels een impuls voor de omzet. In de toekomst geven ze ook een impuls aan het merk.”

Het van oorsprong Duitse bedrijf sloot eerder al 35 vestigingen van Reebok in de Verenigde Staten. Daarmee verdween bijna de helft van het winkelbestand. “Het is algemeen bekend dat een aantal grote Amerikaanse winkelcentra niet werken zoals ze in het verleden hebben gedaan”, aldus Rørsted.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!