Facebook zit op de schopstoel. Terwijl oprichter Mark Zuckerberg zich voor het Amerikaanse congres moest verantwoorden voor een dataschandaal, hebben tienduizend Nederlanders hun account verwijderd of gedeactiveerd na een oproep van programmamaker Arjen Lubach. Hoewel Facebook volgens experts te groot is om ten onder te gaan, zullen retailers en merken hun aandacht voorzichtig verleggen naar andere social media om consumenten te bereiken.
Twitter haakt handig op de ophef in door zich te positioneren als ‘perfecte plaats voor retailers om het gesprek aan te gaan met potentiële klanten’. Bovendien is Twitter naar eigen zeggen een belangrijk middel voor consumenten om producten te checken, merken te volgen en aanbiedingen te zoeken. Meer dan zeventig procent van de gebruikers heeft de afgelopen week iets online of in een winkel gekocht, zo blijkt uit onderzoek van Kantar TNS in opdracht van het platform.
Facebook zit op de schopstoel. Terwijl oprichter Mark Zuckerberg zich voor het Amerikaanse congres moest verantwoorden voor een dataschandaal, hebben tienduizend Nederlanders hun account verwijderd of gedeactiveerd na een oproep van programmamaker Arjen Lubach. Hoewel Facebook volgens experts te groot is om ten onder te gaan, zullen retailers en merken hun aandacht voorzichtig verleggen naar andere social media om consumenten te bereiken.
Twitter haakt handig op de ophef in door zich te positioneren als ‘perfecte plaats voor retailers om het gesprek aan te gaan met potentiële klanten’. Bovendien is Twitter naar eigen zeggen een belangrijk middel voor consumenten om producten te checken, merken te volgen en aanbiedingen te zoeken. Meer dan zeventig procent van de gebruikers heeft de afgelopen week iets online of in een winkel gekocht, zo blijkt uit onderzoek van Kantar TNS in opdracht van het platform.
Hoe kun je dit retailpubliek het best bereiken? Twitter adviseert zelf een betekenisvolle dialoog te starten of ondersteunende merkboodschappen te verspreiden, zoals deze van Sainsbury’s.
Driekwart van de Twitteraars volgt merken, waarbij retailers goed zijn voor zo’n dertig procent. 25 procent geeft aan meer aanbiedingen te willen ontvangen, terwijl 46 procent meer interessante content verwacht. Maar het belangrijkste cijfer volgens Twitter zelf: bij vijftig procent van het retailpubliek is een vorm van koopintentie te bespeuren. Ze kopen iets online, bezoeken een fysieke winkel of gaan naar een prijsvergelijker. De volgende retailers geven volgens het bedrijf het goede voorbeeld: