'Musea moeten meer doen met foodretail'

'Musea moeten meer doen met foodretail'

De uitgaven aan eten en drinken in musea zijn de afgelopen drie jaar gestegen van 1,20 naar 1,75 euro per bezoeker. Veel musea laten echter nog omzetkansen via het verkopen van eten en drinken onbenut, stelt ABN Amro in een sectorrapport.

Vooral grotere musea, zoals het Anne Frank Huis, hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in faciliteiten voor eten en drinken. Voor musea met minder dan honderdduizend bezoekers per jaar is het volgens de bank lastiger om een restaurant of café rendabel te exploiteren. Tegelijkertijd zijn er andere manieren om de foodbestedingen op te schroeven, bijvoorbeeld door een bediende of onbediende espressobar toe te voegen of ijsjesverkoop in de tuin aan te bieden. 

Ook zelfscankassa’s bieden volgens ABN kansen, omdat uit eerder onderzoek naar attractieparken bleek dat bijna de helft van de bezoekers tot vier keer meer uitgeeft aan eten drinken als er een zelfscankassa aanwezig is. Wanneer de uitgaven aan eten en drinken groeien, kunnen musea volgens de bank meer profiteren van het gestegen bezoek. Tussen 2012 en 2016 steeg het aantal jaarlijkse bezoeken aan de bij de museumvereniging aangesloten partijen met 54 procent.


 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!