Cosmetica groeit, maar staat onder druk door promoties

Cosmetica groeit, maar staat onder druk door promoties

De bestedingen aan cosmeticaproducten bedroegen vorig jaar ruim 2,6 miljard euro. Dat is een groei van 1,5 tot twee procent, die volgens de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) vooral wordt gedreven door e-commerce.

Met ongeveer 44 miljoen euro meer onlineomzet is de groei van e-commerce in absolute zin sterker dan in drogisterijen en parfumeries. Online aankopen maken inmiddels 4,4 procent uit van de totale cosmetica-omzet. Geuren worden al voor meer dan tien procent online gekocht, waarbij de zogeheten ‘selectieve geuren’ van parfumerieën het hardst groeien.

De omzet van cosmetica staat onder druk, onder meer omdat de promotiedruk volgens NCV verder is toegenomen. Er zijn zowel meer als ‘diepere’ promoties, zoals een tweede product gratis, en soms promoties op hele deelmarkten. In totaal werd in personal care vorig jaar 39,2 procent in promotie verkocht, terwijl dat in 2016 nog 33,5 procent was. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!