'Webwinkels hardleers met retourregels'

'Webwinkels hardleers met retourregels'

Webwinkels lappen de regels voor retourzendingen nog altijd op grote schaal aan hun laars. Dat concludeert de Consumentenbond uit een terugkerend onderzoek, waarbij aankopen binnen twee weken worden teruggestuurd. 44 procent van de etailers betaalde het verschuldigde bedrag niet, niet volledig of te laat terug.

De Consumentenbond bestelde in totaal meer dan zeshonderd artikelen bij ruim tweehonderd webshops. Zij zijn verplicht om binnen twee weken na de retourzending het volledige aankoopbedrag en de eventuele bezorgkosten terug te betalen. 32 procent van de webwinkels betaalde minimaal één van de retourzendingen te laat of niet terug, terwijl vijftien webwinkels bij alle drie de bestellingen in gebreke bleven.

Een aantal webwinkels die in het vorige onderzoek al niet of niet op tijd terugbetaalde, ging nu opnieuw in de fout. Zo betaalden We Love Musthaves en Tabletpoef niets terug, terwijl Atlas for Men, Vegaoo.nl en LiL.nl traag reageerden. De laatstgenoemde webwinkel is inmiddels failliet verklaard.

Uit het nieuwste onderzoek blijkt dat het terugbetalen van de bezorgkosten iets beter gaat. 22 procent van de webwinkels betaalde die bij minimaal één bestelling niet terug, tegenover 36 procent in het vorige onderzoek. De verbeteringen zijn volgens directeur Bart Combée van de Consumentenbond echter te klein en gaan te langzaam. “De webwinkels zijn hardleers. Ze moeten echt aan de bak en zich houden aan de regels. Die zijn er niet voor niets”, stelt hij.

De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten gedeeld met de Autoriteit Consument en Markt. De toezichthouder deelde eerder voor vergelijkbare vergrijpen al forse boetes uit aan onder meer de webwinkels van T.O.M., terwijl ook Bever, Coolcat en Shoebaloo werden beboet vanwege het overtreden van de regels bij de annulering van een aankoop.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!