Hudson’s Bay gaat schoenen verkopen waarvan de zool is gemaakt van kauwgom van de straten in Amsterdam. De zogenoemde Gumshoe moet vanaf eind juni in het warenhuis van de Canadese retailer in onze hoofdstad liggen.
De sneakers zijn een initiatief van de gemeente Amsterdam en reclamebureau Publicis One, die de samenwerking hebben opgezocht met het Britse bedrijf Gum-Tec en het Amsterdamse merk Explicit Wear. Gum-Tec beschikt over de techniek om de kauwgom uit Amsterdam om te zetten in korrels, die voor de zool gebruikt worden. Explicit Wear is verantwoordelijk voor het ontwerp van de sneakers.
Amsterdam zou jaarlijks kampen met anderhalf miljoen kilo kauwgom op straat. De Gumshoe is een creatieve manier om de stad schoon en leefbaar te houden, stelt gemeenteraadslid Marijn Bosman. De schoen ‘maakt bewoners van Amsterdam op een creatieve manier bewust van het kauwgomprobleem in onze stad’, stelt zij.
De Gumshoe wordt straks ook online verkocht en moet 190 euro kosten.
Changemakers in Retail op 15 mei in Utrecht
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Sprekers zijn onder meer marketing director Alex Weller van Patagonia, directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux en astronaut André Kuipers. Kijk voor meer informatie op changemakersinretail.nl.
Bert Ysfogel 24 apr, 15:33