'C&A verbetert transparantie, luxemerken blijven achter'

Luxe modemerken zijn het minst transparant over hun productieomstandigheden. Dat blijkt uit het onderzoek dat non-profitorganisatie The Fashion Revolution jaarlijks uitvoert sinds de Rana Plaza-ramp.

Fashion Revolution bekeek de mate van openheid van honderd grote kledingmerken op het gebied van beleid, lonen en productie. Reebok en Adidas scoren net als vorig jaar het hoogst, met een transparantie van 58 procent. Daarna volgen Puma, H&M, Esprit en Gap. C&A behaalt een score van 53 procent, negentien procentpunt meer dan vorig jaar, en staat daarmee ook in de top tien.

Merken als Dior, Chanel en Versace behoren tot de minst transparante merken, met scores tussen nul en vijf procent. Dat is volgens coördinator Jos Cozijnsen van Fashion Revolution verrassend. "Luxe merken rekenen hogere bedragen voor hun kleding, dan verwacht je ook dat er meer besteed wordt aan goede arbeidsomstandigheden", zegt hij tegen de NOS. Hij benadrukt wel dat transparanter niet gelijk staat aan duurzamer, en dat luxe merken daarom niet per se ‘slechter’ zijn.

Over het geheel is de transparantie van de honderd merken met vijf procentpunt gestegen. Fashion Revolution zegt blij te zijn met de algehele stijging, maar vindt het nog niet voldoende. "Nu haalt een aantal merken een mager zesje, uiteindelijk moeten alle merken minimaal een ruime voldoende halen”, aldus Cozijnsen.

De ramp in de Bengaalse Rana Plaza-fabriek was deze maand precies vijf jaar geleden. Daarbij kwamen 1138 textielarbeiders om het leven.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!