Steeds meer consumenten laten het boodschappenlijstje achterwegen en beslissen pas in de winkel wat ze gaan kopen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). “Van de vrouwen heeft nog maar 47 procent een lijstje bij zich en bij mannen zie je zelfs dat twee op drie inkopen doet zonder lijstje”, zegt René Roorda, adjunct-directeur van het CBL.
De verschuiving creëert kansen op extra omzet. De consument is gevoeliger voor impulsaankopen en ontvankelijk voor suggesties in de winkel. In dat licht is het niet vreemd dat brancheorganisaties fabrikanten steeds adviseren zich meer te richten op promotie op de winkelvloer. Het is vreemd dat 90 procent van het reclamebudget wordt uitgegeven aan reclame op tv en in bladen, als je weet dat de helft van de aankoopbeslissingen in de winkel plaatsvinden. Het advies van Roorda luidt dan ook: speel in op deze trend en besteed meer aandacht aan productpresentaties.
Winkelen zonder boodschappenlijst
Gepubliceerd op 30 december 2005 om 00:00
Reacties 0