Overweegt Dolce & Gabbana de museumbusiness in te gaan? Je zou het bijna zeggen, als je de nieuwe flagshipstore in Miami bekijkt. Daar geeft de Milanese luxespeler een hommage aan het Teatro alla Scala in zijn thuisstad, dat wordt beschouwd als een van de mooiste operagebouwen ter wereld.
De vijfhonderd vierkante meter grote winkel geeft uiting aan de voorliefde van de ontwerpers voor podiumkunsten. Grote barokke spiegels en meubels van donker notenhout, verfraaid met staal en goudfluweel, geven de romantische sfeer van het Milanese theater. Schijnwerpers aan het platfond verlichten de klassieke Romeinse sculpturen en bustes die door de hele winkel verspreid zijn. Ook de buitenkant is in lijn met het ontwerpidee, met de gebogen glazen gevel die de beweging van een toneelgordijn tot uitdrukking moet brengen.
...
Overweegt Dolce & Gabbana de museumbusiness in te gaan? Je zou het bijna zeggen, als je de nieuwe flagshipstore in Miami bekijkt. Daar geeft de Milanese luxespeler een hommage aan het Teatro alla Scala in zijn thuisstad, dat wordt beschouwd als een van de mooiste operagebouwen ter wereld.
De vijfhonderd vierkante meter grote winkel geeft uiting aan de voorliefde van de ontwerpers voor podiumkunsten. Grote barokke spiegels en meubels van donker notenhout, verfraaid met staal en goudfluweel, geven de romantische sfeer van het Milanese theater. Schijnwerpers aan het platfond verlichten de klassieke Romeinse sculpturen en bustes die door de hele winkel verspreid zijn. Ook de buitenkant is in lijn met het ontwerpidee, met de gebogen glazen gevel die de beweging van een toneelgordijn tot uitdrukking moet brengen.
De winkel heeft twee verdiepingen, die verbonden worden door een brede, marmeren trap. Marmer en travertijn domineren het interieur van beide verdiepingen. De gebruikte materialen verschillen in dikte en textuur, omdat de 'authenticiteit en natuurlijkheid' van de stenen te benadrukken.
Dolce & Gabbana kiest sinds kort voor een 'nieuwe retailbenadering', waarbij het zijn wereldwijd gelijke uitstraling vervangt door maatwerk per locatie. Zo werd onlangs in New York al een winkel geopend die zich met graffitischilderingen helemaal op millennials richt en werd in Londen een flagshipstore geopend die past bij de 'waardighei van de Engelse hoofdstad, die 'resepect en bewondering suggereert'.