Het aantal foodhallen in Nederland is in twee jaar tijd gegroeid van vier naar dertien. De komende jaren neemt dit toe tot twintig, stelt horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners in zijn rapport De Foodhal in Beeld.

De huidige dertien foodhallen zijn verspreid over acht steden. Daarnaast zijn er nog zeven concepten die meer als markthal moeten worden gezien, of als een mix van de twee concepten, en zeven plannen voor nieuw foodhallen. Zo komt er een in de Arnhemse Korenbeurs, krijgen de Amsterdamse Foodhallen ook een vestiging in Rotterdam en zijn er plannen in Alkmaar, Breda en Groningen.

De foodhal is volgens het adviesbureau niet alleen een plek om te eten, maar ook om te ontmoeten, waardoor vooral veel lokale en internationale millennials zich ertoe aangetrokken voelen. De muziek, grote bar en de eetkramen maken dat de foodhal wordt gezien als een ‘avondje
uit’. Daarnaast zou het concept, in tegenstelling tot reguliere restaurants, goed kunnen inspelen op trends en vernieuwende foodconcepten bieden.

Afgelopen jaar openden nieuwe grote foodhallen in Den Haag en Eindhoven, terwijl Hilversum en Enschede kleinere varianten kregen. Gemiddeld tellen de Nederlandse foodhallen veertien stands. De eerste succesvolle foodhal was volgens Van Spronsen de Foodhallen in Amsterdam, die in 2014 zijn deuren opende. Het Amersfoortse Amicitia, dat ook een van de eerste voorbeelden was, moest vorig jaar noodgedwongen zijn deuren sluiten.