Koninklijke Horeca Nederland ziet af van een eigen etenbestelsite. In plaats daarvan richt de brancheorganisatie zich op samenwerking met bestaande partijen.
KHN heeft de afgelopen maanden met de belangrijkste marktpartijen gesproken en bekijkt nu de mogelijkheden samenwerkingen, zegt voorzitter Robèr Willemsen. “We willen de platforms met de juiste plannen verder helpen.” Daarvoor richt hij zich op het opstellen van duidelijke spelregels, bijvoorbeeld over de balans tussen de marge die een platform verdient en wat de ondernemers eraan overhouden.
Via een zogenaamde ‘pariteitsclausule’ van veel platforms, waaronder marktleider Thuisbezorgd.nl, is een bepaling opgenomen waarin staat dat ondernemers hun producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het platform. Ook delen platforms de gegevens van de klanten niet met de ondernemer. Horecaondernemers gaven bij KHN steeds meer aan dat de conditie waarmee zij met deze platforms samenwerken, verslechteren. Om deze toenemende macht van de grootste bezorgplatforms te stoppen heeft KHN de mogelijkheden voor een eigen bezorgplatform onderzocht, maar dat blijkt naar eigen zeggen ‘niet haalbaar’. “Er zijn op dit moment al zoveel initiatieven op dat gebied, dat we nu kijken naar samenwerkingsvormen", aldus WIllemsen.
KHN ageert al langere tijd tegen Thuisbezorgd.nl. De organisatie pleit onder meer voor een verbod op pariteitsclausules en riep restaurants meermaals op het platform de omzeilen.
Henk de Vente 8 mei, 14:26