Horeca Nederland komt toch niet met Thuisbezorgd-alternatief

Horeca Nederland komt toch niet met Thuisbezorgd-alternatief

Koninklijke Horeca Nederland ziet af van een eigen etenbestelsite. In plaats daarvan richt de brancheorganisatie zich op samenwerking met bestaande partijen.

KHN heeft de afgelopen maanden met de belangrijkste marktpartijen gesproken en bekijkt nu de mogelijkheden samenwerkingen, zegt voorzitter Robèr Willemsen. “We willen de platforms met de juiste plannen verder helpen.” Daarvoor richt hij zich op het opstellen van duidelijke spelregels, bijvoorbeeld over de balans tussen de marge die een platform verdient en wat de ondernemers eraan overhouden.

Via een zogenaamde ‘pariteitsclausule’ van veel platforms, waaronder marktleider Thuisbezorgd.nl, is een bepaling opgenomen waarin staat dat ondernemers hun producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het platform. Ook delen platforms de gegevens van de klanten niet met de ondernemer. Horecaondernemers gaven bij KHN steeds meer aan dat de conditie waarmee zij met deze platforms samenwerken, verslechteren. Om deze toenemende macht van de grootste bezorgplatforms te stoppen heeft KHN de mogelijkheden voor een eigen bezorgplatform onderzocht, maar dat blijkt naar eigen zeggen ‘niet haalbaar’. “Er zijn op dit moment al zoveel initiatieven op dat gebied, dat we nu kijken naar samenwerkingsvormen", aldus WIllemsen.

KHN ageert al langere tijd tegen Thuisbezorgd.nl. De organisatie pleit onder meer voor een verbod op pariteitsclausules en riep restaurants meermaals op het platform de omzeilen. 

Reacties 1


Henk de Vente 8 mei, 14:26

Eigenlijk is het heel simpel. Neem de belangrijkste rede weg om via thuisbezorgd.nl te bestellen. Rede 1: Geen contant geld in huis. Rede 2: gemak.

De Horecazaken die een probleem hebben met het beleid van thuisbezorgd.nl zullen dus zelf moeten investeren in die 2 punten. Voor Horeca Nederland een mooie taak om wellicht te kijken naar inkoopvoordelen mobiele pinapparatuur (overigens nog maar een fractie van de kosten van 6 jaar geleden) en haar leden te trainen in Dé marketingwet van nu : Gemak, gemak en nog eens gemak. Maak het je klant zo gemakkelijk mogelijk. Lever daarnaast de top-kwaliteit die je altijd al leverde en men gaat allemaal rechtstreeks bij jou bestellen. Wedden?
Dus hop hop, (thuisbezorgd.nl) jasjes uit en bestel vandaag nog die mobiele pin. Druk je flyers en geef elke klant aan hoe jij er vanaf vandaag voor wil zorgen dat hij de volgende keer bij jou gaat bestellen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!