'Kwaliteit gaat boven kwantiteit bij winkelcentra'

'Kwaliteit gaat boven kwantiteit bij winkelcentra'

Het tempo waarin winkelcentra in Europa worden ontwikkeld is het afgelopen jaar vertraagd. In totaal werd 3,8 miljoen vierkante meter nieuwe winkelruimte op de markt gebracht, een daling van 23 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit een nieuw rapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

De focus van ontwikkelaars en beleggers ligt volgens het rapport vooral op de kwaliteit van winkelcentra en op ‘placemaking’. Om winkelcentra uit te laten groeien tot een ‘bestemming’, wordt gemikt op een combinatie van retail, leisure en entertainment. Daardoor trekken de centra meer bezoekers en wordt de verblijfsduur van consumenten verlengd.

Ook in Nederland focussen eigenaren van winkelvastgoed zich samen met retailers meer op het bieden van ‘een sociale en recreatieve beleving’, zegt head of retail Arjen Boesveldt. Er komen volgens hem steeds meer nieuwe formats waarbinnen leisure en foodretail een belangrijke rol spelen. “Het gaat in de huidige retailmarkt echt om de combinatie van winkelen met ontmoeten, werken, ontspanning en vermaak.”

Winkelcentra in Nederland worden voornamelijk gerenoveerd of uitgebreid, zoals de Kalverpassage, Hoog Catharijne, Mall of the Netherlands en Leidsche Rijn Centrum, dat volgende week zijn deuren opent. Kenmerkend aan al deze centra is volgens de vastgoedadviseur ‘een hoogwaardige kwaliteit met een uitstraling van internationale allure’.

Cushman & Wakefield verwacht dat de komende twee jaar ongeveer 6,6 miljoen vierkante meter aan nieuwe winkelruimte wordt opgeleverd in Europa. In West-Europa wordt een daling van 21 procent verwacht, tegenover een groei van ruim twaalf procent in Centraal- en Oost-Europa.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends