Bruna schrapt leesdienst Bliyoo

Abonnementsdienst Bliyoo, die drie jaar geleden werd gelanceerd door Bruna, houdt op te bestaan. In plaats daarvan krijgt de boekwinkelketen de verantwoordelijkheid over Bookchoice, een vergelijkbare service van de nieuwe eigenaar Shared Stories.

Bruna werd eind vorig jaar overgenomen door uitgeversconcern VBK Beheer, dat daarop zijn naam veranderde in Shared Stories Group. Daaronder valt ook Bookchoice, dat tot nu toe een zelfstandig onderdeel was van de groep. Door het verkoopkanaal onder te brengen bij Bruna, ontstaat volgens de eigenaar net als aan de kant van de uitgeverijen een efficiënte structuur.  

Het onderbrengen van Bookchoice bij Bruna is volgens algemeen directeur George Steur een logische stap. “Beide bedrijven zitten elk op hun eigen manier aan de kant van het aanbieden van boeken aan de consument.” Hij verwacht dat de nieuwe structuur helpt de retailer steviger neer te zetten als omnichannelspeler en uit te groeien tot ‘sterkste online en offline boekhandel van Nederland’.

Abonnees van Bliyoo  krijgen een alternatief voorstel, waarbij ze kunnen overstappen naar Bookchoice. Voor de tijdschriften zet Bruna’s partner in Bliyoo, Push2Tablet, de dienstverlening voort onder het nieuwe merk Leeslounge. Bookchoice selecteert boeken van over de hele voor zijn abonnees. De dienst kost 3,99 euro per maand.

Bruna besloot vorig jaar dat Bliyoo ‘geen speerpunt in de strategie’ meer was en de investeringen te beperken. De boekwinkelketen kampt al jaren met miljoenenverliezen, maar maakte rond de overname bekend voor dit jaar te rekenen op ‘sterk verbeterde operationele resultaten’.

RetailTrends