Food groeit licht, non-food in de min

De Nederlandse detailhandel heeft in maart 1,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. Foodretailers zagen hun omzet met één procent groeien, terwijl non-foodspelers juist een omzetdaling van 0,6 procent noteerden, meldt het CBS.

De krimp van non-foodretail is vooral te wijten aan de daling van zestien procent bij schoenen- en lederwarenwinkels. Ook de omzet van fashionretailers en recreatiewinkels liep terug, met respectievelijk 5,8 en zes procent. Drogisterijen groeiden juist met ruim elf procent, terwijl winkels in meubels en woninginrichting 6,7 procent meer omzet boekten.

De omzetgroei van food is volledig toe te schrijven aan supermarkten, die 1,8 procent meer omzet boekten en ook een hoger verkoopvolume hadden. Speciaalzaken krompen met 2,7 procent en zagen ook hun verkoopvolume afnemen. 

De onlineomzet lag in maart ruim 23 procent hoger dan een jaar eerder. Webwinkels zetten twintig procent meer om, terwijl de e-commerceomzet van multichannelers met rum 29 procent groeide.


 

RetailTrends