'Personeelsbeleid is een blinde vlek in retail'

'Personeelsbeleid is een blinde vlek in retail'

Retailers kunnen nog veel winnen door meer aandacht te besteden aan de omgang met hun personeel. “Medewerkers zijn nog heel vaak een sluitpost, terwijl je er eigenlijk zou moeten beginnen”, zegt trendanalist Christine Boland, medeorganisator van het komende Jaarcongres Trends & Transities in Retail.

Het belang van verkoopmedewerkers is ‘een kleine blinde vlek’ in de retail, zegt Boland. Winkelketens die dat onderschatten, lopen volgens haar omzetkansen mis. Zo zijn zij van groot belang om de identiteit en de richting van het merk te bepalen. “Daarom is het essentieel dat zij het merk begrijpen.” 

Het belang van verkoopmedewerkers is onderdeel van het principe Define direction, een van de vier Principles of Progress die Boland heeft gedefinieerd. Die principes kunnen retailers volgens haar helpen te overleven in het snel veranderende landschap. “Een tsunami hou je niet tegen, dus kun je beter leren zwemmen, zeilen en navigeren.” Alle veranderingen waarover al jaren wordt gesproken, worden volgens de trendanalist nu in rap tempo realiteit. “Realiteiten lopen zodanig door elkaar heen, dat het meest weldenkende mens het verschil niet meer kan zien. Dat vraagt om andere vaardigheden.”

Tijdens Trends & Transities in Retail behandelt Boland alle vier de Principles of Progress aan de hand van concrete voorbeelden uit de retail- en merkenwereld. Het hele programma is te vinden op de website van het event, waar je je ook kunt aanmelden.


 

Reacties 3


Henk de Vente 23 mei, 13:06

Wat een goed stuk. En wat een verademing dat dit punt eindelijk weer eens op de agenda staat.


Nan van Grootel 23 mei, 13:47

Helemaal mee eens Henk. Ik kom zo vaak retailers tegen die prat gaan op hun investeringen op gebied van Vm, bricks en bites maar niet in mensen. Inderdaad is het een sluitpost. Overigens zie ik hetzelfde in horeca/leisure... Zou het een taboe zijn? Tijd om het eens te doorbreken denk ik?


Rob Aanraad 24 mei, 14:27

Ik wist niet of IK dit al jaren zo voelde of vooral zag gebeuren in mijn reclamejaren, maar dit is een bulls eye van Christine Boland! Maar stiekem ook een no-brainer. Er wordt hard geïnvesteerd in online, gericht op traffic en conversie (korte termijn koeienhandel).
Train je mensen goed. Laat ze voelen welk merk zij vertegenwoordigen. Het is HET conversiekanon bij uitstek!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!