Wal-Mart, de grootste winkelketen ter wereld, heeft ruim vijftig supercenters in China en is van plan een flink deel van de Chinese winkelmarkt te veroveren. Het bedrijf uit Bentonville, Arkansas, heeft wereldwijd zesduizend warenhuizen, 1,6 miljoen werknemers en wekelijks 140 miljoen klanten.
Inmiddels komt 70 procent van de artikelen van Wal-Mart uit Chinese producten. Als Wal-Mart een land was geweest dan zou het de achtste handelspartner van China zijn. In 2005 kocht het Amerikaanse bedrijf voor 20 miljard dollar aan spullen, ruim 20 procent meer dan in 2004.
Chinezen hebben een heel eigen winkelgewoonten. Daarom kost het westerse supermarkten veel extra tijd om op de Chinese markt te opereren. Ahold heeft het geprobeerd maar gaf het op. Het Duitse Metro blijft volhouden, maar maakt geen winst. Het Franse Carrefour is de meest succesvolle super, naar eigen zeggen verdient het sinds kort wat in China.
Wal-Mart door in China
Gepubliceerd op 2 januari 2006 om 00:00
Reacties 0