Nederlandse consumenten hebben vorig jaar ongeveer anderhalf miljard euro uitgegeven bij Europese webwinkels. In 2016 was dat nog ruim een miljard euro, zo blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.
Het bedrag heeft betrekking op de online aankoop van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die binnen de Europese Unie zijn gevestigd. Buitenlandse webwinkels die meer dan een ton omzet behalen in ons land, zijn verplicht om BTW-aangifte te doen. Deze aangiften zijn als bron gebruikt door het CBS, dat voor het big data-onderzoek samenwerkt met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden.
De aankopen van Nederlandse consumenten bij Europese webwinkels vormen met twee procent een relatief klein deel van de totale bestedingen, maar het aandeel is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In het vierde kwartaal werd een recordbedrag van 426 miljoen euro bij Europese webwinkels uitgegeven. Dat is een groei van veertien procent ten opzichte van een jaar eerder.
In de laatste drie kwartalen van het jaar groeide de omzet van Nederlandse webwinkels harder dan die van Europese webwinkels in ons land. Daarvoor was er een jaar lang sprake van een sterkere groei van buitenlandse webshops. Het onderscheid is volgens het CBS vanuit macro-economisch oogpunt relevant, omdat aankopen bij buitenlandse webwinkels niet bijdragen aan de Nederlandse economie.
Reacties 0