De provincie Groningen steekt 2,5 miljoen euro in de versterking van de detailhandel. De investering moet bijdragen aan toekomstbestendige winkelgebieden, de regionale economie en de ruimtelijke kwaliteit van dorpen en steden.
Er komt onder meer een subsidieregeling om ondernemerschap en de ‘beleving in winkelgebieden’ te stimuleren. Ook wordt een speciaal programma opgezet om ondernemers te begeleiden. De maatregelen zijn tot stand gekomen op basis van een koopstromenonderzoek en gesprekken met gemeenten en het mkb. De komende maanden wordt een programma uitgewerkt om zowel individuele ondernemers als het collectief te versterken. Daarbij heeft Groningen speciale aandacht voor digitale mogelijkheden, zoals de inzet van social media.
De investering van de provincie is onderdeel van de landelijke Retailagenda. De nieuwe subsidieregeling gaat op 1 september van start. Het geld is niet bestemd voor nieuwbouw, maar voor maatregelen in relatie tot bestaande panden, zoals het ‘verbeteren het aangezicht’ van een winkel.
De Retailagenda ging in 2016 van start werd in september vorig jaar verlengd tot 2020. In februari werd door gemeenten een eerste serie RetailDeals onder de nieuwe regering getekend, waarvan er nu in totaal ruim 150 zijn.
Reacties 0