Onder de naam City.Amsterdam wordt gewerkt aan een huis-aan-huiskrant vol advertenties van retailers. De nieuwe krant mikt op 310 duizend adressen in de omgeving van Amsterdam, die met een nee/ja-sticker aangeven geen reclamedrukwerk, maar wel huis-aan-huisbladen te willen ontvangen. Dat meldt Adformatie, dat een dummy-exemplaar heeft ingezien.
In de krant staan advertenties van onder meer MediaMarkt, Kruidvat, Blokker en Dirk van den Broek, al is het onduidelijk of zij ook direct bij het initiatief zijn betrokken. De uitgave telt in totaal 48 pagina’s met twintig procent redactionele inhoud. Daarmee zeggen de makers te voldoen aan een van de criteria van de gemeente Amsterdam, die een ondergrens van veertien procent hanteert voor huis-aan-huisbladen. De redactionele inhoud is afkomstig van uitgeverij Trusted Media Publishers.
Of en wanneer de nieuwe krant wordt uitgegeven, is nog onduidelijk. De bijbehorende website Citynieuws.nl is in ontwikkeling.
City.Amsterdam wordt gezien als antwoord op de invoering van de ja/ja-sticker in Amsterdam, waardoor alleen nog reclamedrukwerk mag worden verspreid in brievenbussen met zo’n sticker. Folderaars verzetten zich tegen dit nieuwe opt-in systeem, dat ze via de rechter hebben geprobeerd tegen te houden. Vorige week boekten ze nog een kleine overwinning bij de Reclame Code Commissie, die de gemeente op de vingers tikte om de claim dat de ja/ja-sticker zesduizend bomen zou besparen. Amsterdam heeft dat in een brief aan inwoners geschreven, maar de bewering is ‘te absoluut en onvoldoende onderbouwd’.
Kees Aak 22 jul, 15:35