Het Nederlandse betaalbedrijf Adyen gaat kortlopende kredieten verstrekken aan zijn klanten. In eerste instantie komen alleen fysieke winkelketens daarvoor in aanmerking, zo blijkt volgens Het Financieele Dagblad uit het prospectus.
Adyen heeft woensdag zijn debuut gemaakt op de beurs in Amsterdam. Het bedrijf verwerkt betalingen voor onder meer Facebook, Netflix en Spotify. In Nederland zijn winkelketens als Coolblue en Rituals klant bij Adyen.
Adyen kreeg vorig jaar al een bankvergunning om kredieten te kunnen verstrekken. Die moeten dienen als voorschot op de uitbetaling door creditcardmaatschappijen als Visa en Mastercard. Adyen profiteert van de rente die voor de financiering wordt gerekend en hoopt tevens de band met zijn klanten te versterken.
Het betaalbedrijf loopt tegelijkertijd een extra risico, omdat klanten in de tussentijd failliet kunnen gaan. Adyen richt zich in het begin op bedrijven met een laag faillissementsrisico. Ook komt er volgens het FD een limiet op het krediet per klant.
Reacties 0