Investeerder Nederlands Merkgoed is de nieuwe eigenaar van buitensportmerk Nomad. Het veertig jaar oude familiebedrijf kon geen opvolgers vinden om het bedrijf voort te zetten.
Nederlands MerkGoed richt zich naar eigen zeggen op versnelde groei van ‘kansrijke merken’. Het bedrijf is al eigenaar van onder meer frisdrankmerk Ranja, kauwgommerk BenBits en hockeylabel Dita. De acquisitie van Nomad past binnen de strategie van Nederlands Merkgoed, zegt investment partner Arnaud van der Vecht. “We breiden op dit moment ons belang in Dita uit en voorzien voor beide merken kruisbestuiving en synergievoordelen.”
Ceo Anouk Kooijmans van Nomad spreekt van een moeilijke beslissing om het familiebedrijf te verkopen, die werd verzacht door de eerste gesprekken met Nederlands MerkGoed. “Daarin werd duidelijk dat het streven niet is om een snelle exit te realiseren, maar dat initiatieven zich zullen richten op de verdere uitbouw van een goed renderend bedrijf.” De resultaten van Dita en de ‘scherpe visie op de toekomst van Nomad’ gaven volgens haar de doorslag. “De snelgroeiende outdoormarkt biedt mooie kansen voor Nomad om nationaal en internationaal verder door te groeien.”
De omzet van Nomad bedroeg vorig jaar zes miljoen euro, zegt Van der Vecht tegen het FD. Het bedrijfsresultaat kwam door de hevige concurrentie uit op ‘een paar procent’ van de omzet. Nederlands Merkgoed wil het outdoorlabel laten doorgroeien naar een omzet van acht tot tien miljoen met een bedrijfsresultaat van tien procent van de omzet, vooral door meer in te zetten op exportmarkten.
Nomad heeft in de afgelopen jaren ook enkele eigen winkels gehad, maar die allemaal weer gesloten. Het exploiteren van winkels ging ten koste van de rol als merk, zei Kooijmans vorig jaar tegen RetailTrends. “Retail is echt een vak apart en dat vraagt andere skills en een bepaalde manier van denken.”
Reacties 0