De Belgische tak van Makro krijgt opnieuw een kapitaalinjectie van enkele tientallen miljoenen euro’s. Eigenaar Metro Group wil volgend jaar resultaten zien bij de verliesgevende keten, zegt ceo Vincent Nolf tegenover De Tijd.
Makro gooit het roer in België voor de derde keer in vier jaar tijd om, nadat bij twee eerdere herstructureringen al 870 banen verloren gingen. Ditmaal vallen er geen ontslagen, maar komt er wel een nieuw commercieel plan. Zo komt Makro terug op het besluit om minder grote verpakkingen in de schappen te leggen. Daarnaast wil de keten meer kwaliteitsvoeding verkopen om amateurchefs te lokken, meer consumenten over de vloer krijgen voor dagelijkse boodschappen en wordt het assortiment feest- en interieurartikelen ingekrompen.
De zes Belgische Makro-winkels zagen hun omzet tussen 2015 en 2017 met negen procent dalen tot 482 miljoen euro. Ook daalde de ebitda in diezelfde periode van 3,6 miljoen positief naar 25 miljoen euro negatief. “Makro is een patiënt op de intensive care”, aldus Nolf.
Wat de gevolgen zijn als Makro zijn ultimatum niet haalt, is volgens de ceo ‘koffiedik kijken’. De retailer zal in ieder geval niet winstgevend worden, zegt Nolf. “Misschien kan Makro over drie jaar opnieuw break-even draaien, al zijn daar geen garanties voor.”
Exacte financiële cijfers over Makro in Nederland zijn niet bekend. Wel is duidelijk dat de omzet van de zeventien winkels in ons land al langere tijd onder druk staat.
Toon Ebbers 19 jun, 23:29