MediaMarkt doet zaken met Russische marktleider

MediaMarkt doet zaken met Russische marktleider

MediaMarktSaturn draagt zijn verlieslatende Russische activiteiten over aan marktleider M.video. De nieuwe eigenaar voegt zich op zijn beurt bij de European Retail Alliance van de Duitse elektronicaconcern en Fnac Darty, het moederbedrijf van BCC. 

MediaMarktSaturn neemt verder een belang van vijftien procent in Safmar, de eigenaar van M.video. De aankoopprijs ligt op 258 miljoen euro, zo laat het concern woensdag weten. Afhankelijk van de resultaten van M.video in 2018 en 2019 kan de prijs 86 miljoen euro lager uitvallen.

Door de transactie heeft MediaMarktSaturn geen last meer van de slechte cijfers in Rusland, maar blijft het naar eigen zeggen wel actief ‘in één van de snelst groeiende markten voor consumentenelektronica in Europa’. Bovendien geldt de toevoeging van M.video aan de European Retail Alliance als een belangrijkste stap in de consolidatie van de markt. Die samenwerking ging vorige maand van start, met een focus op strategische partnerships met leveranciers, huismerkontwikkeling, licentie-activiteiten en innovatie. Inclusief M.video vertegenwoordigt de alliantie een omzet van 34 miljard euro.

MediaMarkt telt momenteel 46 vestigingen in Rusland en tevens negentig verkooppunten binnen hypermarkten van Metro. Het voormalige zusterbedrijf gaf onlangs nog een winst- en omzetalarm af vanwege slechte resultaten in Rusland.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends