Bierproducent Heineken is momenteel de derde speler op de Russische biermarkt en streeft naar een tweede plek. Heineken heeft 14 procent van de markt in handen. Nummer 2, Sun Interbrew heeft 15 procent en marktleider Baltic Beverages heeft een marktaandeel van 35 procent.
De Russen zijn de afgelopen jaren steeds meer bier gaan drinken. In vijf jaar tijd is de consumptie verdubbeld, nu wordt er 57 liter bier per jaar per hoofd van de bevolking gedronken. Heineken nam sinds 2001 tien brouwerijen over en voert daar inmiddels 34 verschillende biermerken.
De Russische overheid is druk bezig de bierconsumptie aan banden te leggen. Strenge regelgeving voor bijvoorbeeld reclame moet het gebruik temperen. Zo mogen reclamespotjes over bier niet tussen zeven uur ’s ochtends en tien uur ’s avonds op de televisie worden uitgezonden. Brouwers moeten hun billboards uit de buurt van ziekenhuizen, sportcentra en scholen houden.
Analisten verwachten een lichte afname van de groei van de biermarkt. Voor 2005 wordt een groei verwacht van rond de 5 procent. De markt zal langzaam veranderen waarbij het zwaartepunt verschuift van distributiekracht naar merkenkracht.
Heineken wil meer in Rusland
Gepubliceerd op 4 januari 2006 om 00:00
Reacties 0