Huismerk het nieuwe A-merk?

Het huismerk heeft de laatste jaren een vlucht genomen en is uitgegroeid tot een partij waar A-merken rekening mee dienen te houden. Retailspecialist Paul Moers (werkzaam geweest bij oa. Unilever en AH) voorspelt dat als pricate labels weten op te klimmen tot private brands, het de nieuwe concurrenten worden van de klassieke A-merken.

Intussen is het aandeel private label aanzienlijk gestegen ten koste van het A-merk. Ook het aantal ketens dat alleen maar pricate brands verkoopt, zoals H&M en Zara, neemt toe. “Het huismerk is een ideaal product om je mee te onderscheiden als winkelformule, mits je het wel opneemt als integraal onderdeel van je marketingbeleid”, zegt Moers.

Moers benadrukt vooral de mogelijkheid om onderscheidend te zijn met een private label binnen een winkelformule. Een succesvol huismerk moet namelijk ook goed in de markt worden gezet. “Maar de retailer kan dit altijd goedkoper doen dan een A-merk producent en eventueel in samenwerking met zijn producent. Een A-merk leverancier moet voor al zijn producten apart reclame maken. Maar als de huismerken zich verder door ontwikkelen en de A-merken in het middensegment worden, zoals ik verwacht, dan zal de kostenbesparing niet meer bij branding maar des te meer bij de ketenbeheersing liggen, waar het van oorsprong ook mee begon”.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!