H&M heeft zijn omzet in Nederland in het eerste halfjaar met drie procent zien teruglopen. Omgerekend naar Zweedse kronen was er nog wel sprake van een stijging van één procent naar 3,7 miljard, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers.
H&M zag de omzet in Nederland in lokale valuta vorig jaar al met zeven procent teruglopen. In het tweede kwartaal, dat tot eind mei liep, kwam de daling uit op vier procent. In het eerste kwartaal was sprake van een omzetdaling van één procent.
De totale omzet van het modeconcern is in het eerste halfjaar iets teruggelopen van naar 113,9 miljard Zweedse kronen (elf miljard euro). Daarnaast daalde de winst met ruim een kwart tot zes miljard kronen.
Topman ceo Karl-Johan Persson spreekt van een zwaar eerste halfjaar, doordat de retailer te veel voorraad had en kampte met ‘enkele onevenwichtigheden in het assortiment van H&M’. “Als onderdeel van ons transformatieproces passen we onze logistieke systemen aan om onze supplychain nog sneller, flexibeler en efficiënter te maken”, zegt hij. Dat zou gepaard gaan met tijdelijke onderbrekingen, die in een aantal grote markten een negatieve impact hebben gehad op de verkopen.
Het modeconcern maakt verder bekend dat het aanbod van H&M Home in de tweede helft van het jaar wordt uitgebreid. Klanten kunnen er straks ook terecht voor lampen en meubels. Dit jaar worden acht standalone winkels van H&M Home geopend. In totaal telt H&M nu ruim 4.800 winkels.
Max Hollander 8 jul, 21:22