'Half miljoen winkelmeters te transformeren naar woningen'

'Half miljoen winkelmeters te transformeren naar woningen'

De transformatie naar woningen kan zorgen voor een reductie van een half miljoen vierkante meter aan kansarme winkelmeters. Dat komt neer op een halvering van de structurele leegstand, concludeert de Rabobank in een studie naar het transformatiepotentieel van de winkelmarkt.

Nederland kampt volgens de bank met 3,16 miljoen vierkante meter leegstaand winkelvloeroppervlakte, waarvan ongeveer zeventig procent langer dan een jaar laagstaat. Als wordt gekeken naar het deel dat onvoldoende toekomstperspectief heeft en tegelijkertijd de beste kansen beidt voor woningbouw, komt de Rabobank uit op 1,02 miljoen vierkante meter aan potentieel transformeerbare leegstand in ons land.

Uit de studie blijken vooral veel transformatiemogelijkheden te liggen in grote steden als Den Haag, Eindhoven, Breda, Assen, Roermond, Ede en Veenendaal. Rotterdam neemt volgens de bank een bijzondere positie in, omdat er relatief veel transformeerbare winkelmeters zijn (veertigduizend) en de woningmarkt er gunstig is.

De ‘reële transformatieopgave’ van een half miljoen vierkante meter staat bij een gemiddeld woonoppervlak van vijftig tot honderd vierkante meter gelijk aan zeven- tot veertienduizend woningen. Daarbij gaat het alleen om woningen in bestaand stedelijk gebied: de Rabobank heeft niet gekeken naar winkels op bedrijventerreinen en woonboulevards, omdat daar op voorhand geen sprake is van bestaande woonmilieus. Als er ‘ingrijpende gebiedstransformaties’ plaatsvinden, kunnen daar volgens de bank mogelijk nog meer woningen worden gerealiseerd dan binnen bestaande woongebieden.

Reacties

En in de stad Rijswijk, tussen Delft en Den Haag, ik denk dat daar ook nogal wat m2’s liggen aan transformeerbare winkelruimte! En dan bedoel ik speciaal het WC. ‘In den Boogaard’, waar rond de 29%? Leegstaat!!!!

Geplaatst door Cok Arkesteijn op 29 juni 2018 om 11:39

Almelo heeft meer transformeerbare m2 dan elke andere gemeente in Nederland

Geplaatst door Carl Nobelen op 29 juni 2018 om 12:38

Mijn inziens valt er in de binnenstad van Roermond meer resultaat te behalen als het centrummanagement van de binnenstad eens iets onconventioneler gaat denken. Er komen hier jaarlijks 7 miljoen outlet toeristen en toch loopt de binnenstad leeg, dan doe je naar mijn mening iets fout. Waarom wordt niet in navolging van Bad Münster Eifel van Roermond een outletcity gemaakt? Dit is vrij eenvoudig te realiseren indien men het traditionele grootwinkelbedrijf van dit plan weet te overtuigen om van hun huidige vestiging een outlet te maken. Met een outlet winkel gaat het niet werken, iedereen moet mee! De gemeente zou op haar beurt moeten bewerkstelligen het parkeertarief voor geheel Roermond, net als bij het outlet, op €3,00 p/dag te krijgen. Op deze manier wordt de binnenstad een geduchte concurrent van het Designer Outlet. Echter ik vermoed dat de invloed van het Designer Outlet op het gemeentebeleid erg groot is.......

Geplaatst door Rudy Bos op 30 juni 2018 om 08:09

Laatste nieuws









RetailTrends