Tegen de stroom in boekt het familiebedrijf Jumbo een groei van 12,5 procent. Autonoom was de groei 3,1 procent. Het concept van Jumbo spreekt de consument aan: winkels met een luxe uitstraling en in het bezit van het meest uitgebreide assortiment van Nederland tegen de laagste prijzen. En de kwaliteit is dit jaar bevestigd, Jumbo werd na een enquête uitgeroepen tot beste supermarktketen.
De groei is niet ten koste gegaan van de winst. Die nam naar verhouding zelfs meer toe dan de omzet. In drie jaar is de omzet verdubbeld tot 811 miljoen euro. Jumbo hoopt dit jaar tien tot vijftien nieuwe supers te openen. “Dit tempo hopen we nog veel jaren vol te houden”, aldus commercieel directeur Colette Cloosterman.
Doel
Jumbo streeft marktleider te worden in alle steden en dorpen waar ze zitten. Het landelijke marktaandeel is 3,4 procent. Momenteel zijn ze in 45 á 50 van de 76 plaatsen marktleider, afhankelijk van de rekenmethode.
Succesfactor
Cloosterman verklaart het succes van Jumbo als volgt: “Onze winkels geven veel waar voor het geld. We investeren in ons assortiment, maar hebben ook heel lage prijzen”. Deze lage prijzen werden onlangs bevestigd door de consumentenbond, waarbij Jumbo, samen met Nettorama en Dirk/Bas als goedkoopste uit de bus rolden.
Maar een belangrijke andere reden van het succes zit hem in de aard van het bedrijf. “In een familiebedrijf ben je meer betrokken. Je denkt écht na over wat klanten willen. En je kunt écht een nacht niet goed slapen als er een probleem is”.
Wal-Mart
Als grootste bedreiging ziet Cloosterman ‘het laten sloffen van die klantgerichtheid’. “Ik was laatst bij Wal-Mart in Amerika: ook een familiebedrijf. Je ziet dat het mogelijk is groter te worden, zonder dat het familiegevoel verloren gaat”.
Jumbo wil overal marktleider zijn
Gepubliceerd op 4 januari 2006 om 00:00
Reacties 0