Consumenten zijn zich veelal niet bewust van de vernieuwing van een product of dienst. Bij een rondvraag bleek 65 procent van de consumenten de laatste drie jaar niet bewust te zijn geweest van de aanschaf van een innovatief product of dienst. Dat stelt Jan Heuvel van VODW Marketing: “Bedrijven zeggen allemaal te innoveren en plakken overal het woordje nieuw op, maar dat etiketje is voor de consumenten niet zo belangrijk”.
De innovaties die wel worden genoemd, zijn: de dvd-speler en –recorder, gevolgd door de pc, het Senseo-apparaat en de mobiele telefoon. “Wil een consument een product als innovatief ervaren, moet dat zijn gedrag veranderen”, zegt Heuvel. De prijs die gevraagd wordt voor een innovatief product of dienst speelt een kleine rol. Daarvan is het enige vernieuwende voedingsproduct dat spontaan werd genoemd, een goed voorbeeld. Shakers van Koopmans maakt het mogelijk binnen een minuut pannenkoekenbeslag te maken. Voor dit praktische voordeel wordt een vijf keer zo hoge prijs betaald.
Klant blind voor innovatie
Gepubliceerd op 4 januari 2006 om 00:00
Reacties 0