ReBuy wil Nederlandse refurbished elektronicamarkt opschudden

De Duitse verkoper van refurbished elektronica reBuy rolt een meerjarenplan uit in Nederland. Het bedrijf wil naar eigen zeggen ‘de Nederlandse markt opschudden en het marktaandeel vergroten’.

ReBuy opende twee jaar terug een webshop in ons land en zou het afgelopen jaar goed zijn geweest voor een miljoenenomzet. Nederland geldt nu als een van de belangrijkste groeimarkten van het bedrijf, dat ook actief is in Oostenrijk, Frankrijk en eigen land.

Nederlanders staan volgens ceo Torsten Schero positief tegenover refefurbished consumentenelektronica. Ze doen gemakkelijker online aankopen dan bijvoorbeeld Duitsers of Fransen, stelt hij. “Ook lijkt het duurzame karakter van refurbished producten een belangrijke rol te spelen voor Nederlanders.”

ReBuy wil uitgroeien tot ‘het platform dat wordt gezien als de plek waar gebruikte elektronica een nieuw leven krijgt’. Nederlandse klanten kunnen kiezen uit onder meer telefoons, tablets, camerás en wearables. Met meer dan vijf miljoen klanten is het bedrijf naar eigen zeggen al Europees marktleider op het gebied van refurbished elektronica.

In ons land concurreert het bedrijf met onder meer Swoop en Forza Refurbished. Leapp, een andere grote speler in dit segment, werd vorige maand failliet verklaard. Het is nog onduidelijk of het tot een doorstart komt voor Leapp.

RetailTrends