Food en non-food opnieuw in de plus

De Nederlandse detailhandelsomzet is in mei met 3,4 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Het verkoopvolume viel 3,2 procent hoger uit, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Zowel de food- als non-foodsector eindigden de maand net als in april in de plus. Zo groeiden supermarkten met 5,1 procent, terwijl speciaalzaken het met een toename van 0,3 procent moesten doen. In totaal groeide de foodbranche met 4,5 procent.

In de non-foodsector kwam de groei uit op 0,9 procent. Doe-het-zelfzaken presteerden met 4,7 procent het best, terwijl winkels in meubels en woninginrichting er 1,9 procent bijkregen. Winkels in recreatieartikelen en drogisterijen groeiden met zo’n één procent.

De elektronicabranche noteerde opnieuw een omzetdaling, dit keer van 1,3 procent. Verder was het een opvallende slechte maand voor kledingzaken en winkels in schoenen en lederwaren. De daling lag daar op respectievelijk 2,1 en 8,3 procent. Een maand eerder noteerden deze winkels nog een fikse groei.

De online omzet groeide met 13,5 procent ten opzichte van mei vorig jaar. Pure webwinkels waren goed voor tien procent meer omzet, terwijl multichannel retailers met ruim 19 procent groeiden.

RetailTrends