Accell Group heeft zijn nettowinst in het eerste halfjaar met bijna drie procent zien dalen naar 25,5 miljoen euro. De omzet liep een fractie op tot 635,9 miljoen euro.

De fietsenproducent beschouwt 2018 als een ‘transitiejaar waarbij de kosten voor de baten uitlopen’. Zo is het managementteam het afgelopen halfjaar op een aantal posities versterkt, is een nieuwe structuur opgezet voor het management van de verschillende regio’s en wordt een nieuw e-commerceplatform ontwikkeld. 

De omzet in Nederland liep in het eerste halfjaar met ruim tien procent terug tot 110 miljoen euro. Zowel reguliere fietsen als e-bikes werden minder verkocht, deels als gevolg van het stopzetten van de samenwerking met Fietsenwinkel.nl. Ook een aantal ‘vertraagde innovaties’ drukte de omzet. In Duitsland steeg de omzet juist met ruim dertien procent, dankzij de hogere verkoop van sportieve elektrische fietsen.

Het bedrijf achter Sparta en Batavus laat verder weten Ruben Baldew per 1 november te benoemen tot cfo, als opvolger van Hielke Sybesma. Baldew komt over van Unilever Thailand. Eerder dit jaar haalde Accell marketingdirecteur Thecla Schaeffer al weg bij G-Star.