Relatiemagazines moeten voor loyaliteit zorgen
Gepubliceerd op 26 oktober 2004 om 00:00
De markt voor relatiemagazines, ook wel sponsored magazines genoemd, groeit explosief. Het titelaanbod is de afgelopen decennia verveelvoudigd en veel relatiemagazines zijn volwaardige tijdschriften geworden die de strijd aan kunnen met de traditionele tijdschriften. In Nederland is echter nog niet veel onderzoek naar de werking van dergelijke tijdschriften gedaan. Men beperkt zich meestal tot het in kaart brengen van de lezerskring, waardoor enerzijds het bereik berekend kan worden en anderzijds de kenmerken van de lezerskring zichtbaar worden. In Nederland is nu de Customer Media Monitor ontwikkeld, een samenwerkingsverband tussen de brancheorganisatie SMIN, TPG Post en marktonderzoekbureau Veldkamp. Met deze monitor kan men op individueel titelniveau de effectiviteit van een relatiemagazine meten. Het gaat daarbij om vijf componenten: de behoeften van de doelgroep (en de rol die het blad daarbij speelt), het bereik (wordt het blad gelezen, welk bereik hebben de advertenties?), de branding (heeft het blad invloed op de merkbeleving?), de binding (bevordert het blad de loyaliteit?) en ten slotte de beleving (hoe beleeft men het blad, wat is het totaaloordeel?).
Reacties 0