Geen enkele partij zal HEMA dit of volgend jaar willen kopen. Dat is het gevolg van de slepende ruzie met de franchisenemers, stelt retailexpert Rupert Parker Brady in een opiniestuk op RetailTrends.
Het hoofdkantoor van HEMA heeft volgens Parker Brady van alle partijen de grootste verantwoordelijkheid om een realistisch toekomstperspectief te schetsen, waar iedereen achter wil staan. Tegelijkertijd moeten ook de ondernemers volgens hem ‘coöperatief zijn en meebewegen’. “Het bestuur van de franchisers speelt in de media de vermoorde onschuld, terwijl het zelf een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het huidige klimaat dat ver onder nul ligt.” Meer dan ooit is er volgens hem een noodzaak voor een mediator die beide partijen nader tot elkaar brengt. “Het is nog niet te laat, de deur moet op een kier blijven.”
Omdat een verkoop voorlopig geen optie lijkt, is het volgens Parker Brady tijd voor een ‘plan B’. Hij oppert daarbij het Intergamma-model, waarbij franchisenemers mede-eigenaar zijn. “Dat vereist wel de gedeeltelijke ontvlechting van de Nederlandse winkelorganisatie uit de internationale omnichannel organisatie.”
Lees op RetailTrends het hele opiniestuk van Rupert Parker Brady over het conflict tussen HEMA en zijn franchisenemers.
Reacties 0