De Bijenkorf bestrijdt weggooien van kleding

De Bijenkorf bestrijdt weggooien van kleding

De Bijenkorf wil consumenten ertoe aanzetten minder kleding weg te gooien. Daartoe start de warenhuisketen de zogenoemde Fashion Exchange-campagne, die zowel in de winkels als online wordt uitgevent.

Klanten kunnen in de eerste twee weekenden van augustus bij alle vestigingen van de Bijenkorf terecht met afgedankte kleding, waarvoor zij een voucher terugkrijgen. Daarmee helpt de retailer naar eigen zeggen met ‘het slimmer samenstellen van een garderobe’. “De ideale kledingkast bestaat uit slechts enkele tientallen stuks, maar de gemiddelde kast bevat er zo'n 175 waarvan een deel niet gedragen wordt”, aldus directeur marketing & communicatie Marjolein Meynen.

Online geeft de Bijenkorf onder meer informatie over waar inzamelbakken in de buurt staan. Ook geven personal shoppers advies over hoe een ideale garderobe is samen te stellen voor zowel dames als heren. Daarnaast kunnen dertig mensen ‘garderobehulp aan huis’ winnen van een stylist van de Bijenkorf.

Ieder jaar belandt volgens MVO Nederland 145 miljoen kilo textiel bij het restafval, terwijl 65 procent daarvan geschikt is voor hergebruik of recycling. Fashionretailers zouden daardoor jaarlijks honderden miljoenen aan omzet mislopen.
 

RetailTrends