Bol.com geeft komend weekend digitale boeken weg ‘om het fileleed van vakantiegangers te verzachten’. Automobilisten moeten daarvoor een foto sturen van het hectometerpaaltje waarbij ze stilstaan.
De webwinkel zegt de filedrukte in verband met de zomervakantie te zien als uitgelezen moment om lezen te stimuleren. Nederlandse en Belgische bijrijders kunnen hun foto als privébericht sturen via de Facebook-pagina van bol.com met de hashtag #ikstastil. Daarop stuurt de etailer een unieke code toe waarmee een e-book kan worden gedownload.
Bol.com ziet dat de zomerperiode het moment van het jaar is waarin veel wordt gelezen. De webshop heeft de afgelopen maanden twee keer zoveel e-readers en vijftig procent meer e-books verkocht dan in andere perioden. Gemiddeld kopen Nederlanders en Belgen drie e-books in de maand juli bij bol.com. De etailer verkoopt daarmee ruim dertig procent meer e-books dan een maand eerder.
Het boek heeft meer concurrentie dan ooit, voornamelijk van social media, zegt product manager digitaal Joep Lucassen van bol.com. “Wij vinden het dan ook belangrijk om het lezen van boeken zo veel mogelijk aan te moedigen en te faciliteren.”
Bol.com introduceerde begin vorig jaar e-bookdienst Kobo Plus. 150 duizend consumenten hebben inmiddels een abonnement uitgeprobeerd. Daarnaast is het aantal beschikbare titels gegroeid van achttienduizend bij de lancering naar 240 duizend.
Reacties 0