Kleding- en schoenenwinkels groeien, sport blijft achter

Kleding- en schoenenwinkels groeien, sport blijft achter

Moderetailers en schoenenzaken hebben in het eerste halfjaar respectievelijk 0,7 en 2,4 procent omzetgroei op jaarbasis geboekt. Sportwinkels zagen hun omzet juist met 3,3 procent dalen, blijkt uit cijfers van INretail. 

In het tweede kwartaal boekten modewinkels gemiddeld 2,6 procent meer omzet  dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de omzet  in de schoenenbranche met 7,5 procent steeg. De sportomzet bleef juist 8,2 procent achter. Voor heel 2018 verwacht INretail een omzetgroei van twee procent voor de mode- en schoenenmarkt en een procent groei voor sportretailers.

De onlineomzet van mode groeide in het tweede kwartaal met negentien procent aanzienlijk harder dan die in fysieke winkels, die het met 2,2 procent groei moesten doen. Aan schoenen werd online 22,4 procent meer omgezet, tegenover 0,7 procent in winkels. 

Mode- en schoenenverkopers boekten vooral in april goede resultaten, waarmee de mindere maanden mei en juni gecompenseerd werden. Door de zomerse temperaturen vanaf mei was er direct veel vraag naar hoogzomerartikelen, wat een negatief effect had op de vroege voorjaarscollecties. 

Voor zowel mode-, schoenen- als sportzaken wordt het volgens INretail een uitdaging om in het derde kwartaal een groeispurt te maken. De aanhoudende zomer tempert de interesse voor de nieuwe collecties. Bovendien was het derde kwartaal vorig jaar juist een goede periode voor de moderetail, met 12,8 procent groei.
 

Reacties