House of Denim gaat de wereld over

House of Denim gaat de wereld over

House of Denim lanceert kennisinstituut Denim City volgend jaar in São Paulo. De Amsterdamse jeansspecialist is momenteel in Brazilië om experts uit de industrie bij elkaar te brengen, zo meldt het bedrijf op zijn Facebookpagina.

Denim City wil op korte termijn meer kennis- en educatiecentra lanceren in Zuid-Amerika. Voor het startschot is Sao Paula gekozen omdat er een grote lokale markt is die behoefte heeft aan kennis en motivatie, zegt mede-initiator Mariëtte Hoitink tegen Textilia. “Amsterdam is het beste voorbeeld gebleken voor de rest van de denimwereld.” Ze wijst op de Jean School en Denim City Academy, waarbinnen overheid, educatie, industrie en consument samenkomen. Denim City Sao Paulo krijgt volgens haar ongeveer dezelfde opzet als in Amsterdam, maar groter en met showrooms en meer food en retail.

Naast Zuid-Amerika wil Denim City ook andere delen van de wereld aandoen. Zo staat een eerste sessie in Los Angeles nog deze maand gepland. Voor volgend jaar en het jaar daarna richt het kenniscentrum zich op onder meer Japan, Korea, China en Zuid-Afrika.

House of Denim probeert met vakmanschap en innovatie de donkere kant van denim te verlichten. Oprichter James Veenhoff vertelde vorig jaar in RetailTrends dat de jeansbranche heel vervuilend is. “Er wordt veel water verbruikt, mensen worden uitgebuit, er komt gif in de natuur en bepaalde lageloonlanden kampen met uitdroging. Er is totaal geen samenwerking in de verschillende schakels in de keten.”
 

RetailTrends