'Hoogtijdagen van woonbranche zijn weer voorbij'

De woonbranche heeft de omzet in de eerste helft van dit jaar met 3,6 procent zien stijgen. De groei is vooral afkomstig van keukenverkopers, die 11,1 procent meer verkochten. Dat blijkt uit cijfers van INretail.

Andere segmenten deden het minder goed, waarbij alleen de gemengde woonwinkel een omzetplus (2,1 procent) noteerde. Slaapspeciaalzaken, meubelzaken en winkels in woningtextiel zagen hun omzet met respectievelijk drie, 1,4 en 0,4 procent teruglopen.

Na het eerste kwartaal zei INretail nog dat het te vroeg was om te stellen dat de omzetinhaalslag die de woonbranche de afgelopen jaren typeerde, ten einde is. Inmiddels verwacht de brancheorganisatie dat de tijd met hoge groeipercentages achter ons ligt. In het tweede kwartaal groeide de omzet in de woonbranche nog met 1,4 procent.

De woonbranche volgt de ontwikkelingen van de huizenverkoop volgens marktonderzoekers van INretail met ongeveer een half jaar vertraging. In het eerste kwartaal daalde het aantal verhuizingen met vijf procent, waardoor de investeringen in woonproducten in de tweede helft van dit jaar die trend zullen volgen.

De woonbranche groeide vorig jaar in het derde kwartaal nog met bijna dertien procent. Vijftien procent van de ondernemers denkt dat percentage nog te kunnen overtreffen. INretail gaat voor het gehele jaar uit van een omzetgroei van gemiddeld vier procent.

Reacties 1


Reinder Koornstra 8 aug, 13:42

De Economie bloeit, maar de portemonnee bloedt, stelde ik begin deze week vast.
Met neme de overheid lijkt vast van plan elke Euro die ze ons geeft, op een ingewikkelde manier twee Euro aan ons te verdienen! Dus houdt niemand wat over, gaat niemand verhuizen, maar investeert ook niemand in de eigen woning! Allemaal al een decennium wachtend op 'het zoet', de worst die ons door elke regering voor wordt gehouden. Die onzekerheid dempt de kooplust van de burger!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!