Verlieslatend Scheltema denkt aan tweede winkel

Verlieslatend Scheltema denkt aan tweede winkel

Boekhandel Scheltema onderzoekt of het haalbaar is een tweede winkel te openen in Amsterdam. Dat zegt directeur Harold Zwaal in gesprek met Het Parool, zonder meer details te delen.

Scheltema werd na het faillissement van Polare overgenomen door Novamedia, dat ook eigenaar is van onder meer ECI-opvolger BookSpot. De boekwinkel in Amsterdam schrijft volgens Zwaal nog altijd rode cijfers. Het verlies bedraagt een half miljoen euro per jaar, stelt hij. “Als je geld wilt verdienen, moet je geen boekenwinkel beginnen.”

Novamedia vindt het belangrijk dat een instituut als Scheltema blijft bestaan, stelt Zwaal. “Wij willen graag dat mensen lezen. Lezen verrijkt. Dus zeggen wij: we accepteren die verliezen.”

De wens om winst te maken is er nog wel. Zwaal vestigt onder meer zijn hoop op de halte van de Noord/Zuidlijn voor de deur, waar vijftigduizend mensen per dag zouden komen. “Als nou één procent van die mensen hier binnenwandelt en de helft koopt een boek, dan ziet de wereld er al een stuk fleuriger uit. Dan zouden we over anderhalf jaar break-even draaien.”

Reacties 4


Eddy de Visser 10 jun, 20:44

Maandag juni 2019. Scheltema zou ook iets kunnen doen aan het personeel, ik koop al 20 jaar al mijn boeken bij scheltema, vandaag wou ik een boek kopen van ruim € 50, aangekomen op de tweede verdieping waar het boek lag werd ik weer naar beneden gestuurd, het was toen 17:55 uur. Niet handig, in het vervolg koop ik mijn boeken wel via het internet.


Willem Baas 9 aug, 18:55

De nieuwe locatie van Scheltema is een vergissing van jewelste. Mogelijk hoopten zij op loop vanwege het naastgelegen Hudson’s Bay. Het metro station brengt ook niets. Daar gaan mensen altijd ergens heen. Of om een metro te halen, of om uit de metro komende een tram te halen of iets anders. Maar altijd met haast. Advies aan Scheltema kan er maar 1 zijn: deze winkel sluiten en ergens anders openen.


Hans van Brakel 7 aug, 21:00

Het is nog niet gezegd dat de tweede winkel dezelfde formule gaat uitdragen. De vraag is of het verlies minder is dan voorgaande balansperiodes. In dat geval kan het logisch zijn dat Scheltema erop uit is om meer cash flow te genereren teneinde een faillissement te voorkomen. Een uiterst riskante onderneming maar het kan zo maar kantelen.


Reinder Koornstra 7 aug, 14:15

Die stomme redenering in de laatste alinea hoor ik vaker in retailkringen! Die mensen nemn de metro omdat ze haast hebben ergens te komen. En die tijdwinst gooien ze vervolgens weer weg door in een boekhandel te gaan dwalen!
Hoe verzín je het!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!