De Nederlandse detailhandelsomzet is in juni met drie procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Zowel in de food- en non-foodsector als online liep de omzet opnieuw op, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
De omzet van non-foodwinkels lag in juni met 1,7 procent hoger dan vorig jaar. Drogisterijen presteerden het best, met een groei van 4,2 procent. Winkels in meubels en woninginrichting kregen er 1,6 procent bij, terwijl winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren een plus van 0,8 procent noteerden. De omzet van kledingzaken bleef nagenoeg stabiel.
Elektronicazaken noteerden met 2,7 procent de grootste daling. Ook winkels in recreatieartikelen (min 0,7 procent) en schoenen en lederwaren (min twee procent) zagen hun omzet teruglopen.
In de foodsector groeide de omzet met 2,8 procent, doordat supermarkten ruim drie procent meer hebben omgezet. De omzet van speciaalzaken liep juist iets terug.
Verder lag de groei van de online omzet in juni op negentien procent. Multichannel retailers noteerden een stijging van liefst 25 procent, terwijl pure webwinkels vijftien procent meer omzet boekten.
Reacties 0