'Incidentele koopzondag trekt veel minder bezoekers'

'Incidentele koopzondag trekt veel minder bezoekers'

Steden die altijd een koopzondag hebben worden relatief beter bezocht dan centra met een periodieke koopzondag. Centra die elke week een koopzondag hebben trekken die dag tweederde van het aantal bezoekers op zaterdag, waar de andere groep het met de helft moet doen. Dat blijkt uit een analyse van Locatus.

De marktonderzoeker heeft de cijfers over het eerste half jaar vergelijken. Daarbij zijn die van centra met elke zondag koopzondag, zoals Amersfoort, Groningen en Roermond, afgezet tegen plaatsen met een periodieke koopzondag, waaronder Assen, Lelystad en Sittard.

Uit de resultaten blijkt volgens Locatus – in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt – niet dat een zondagsopenstelling voor minder bezoekers op de voorafgaande zaterdag zorgt. De zaterdagen waarop een koopzondag volgt, zijn vier procent drukker dan op andere zaterdagen in de maand.

Dat een incidentele koopzondag relatief veel minder bezoekers trekt, komt volgens onderzoeksdirecteur Gertjan Slob onder meer doordat mensen niet weten wanneer de winkels wel en niet geopend zijn. Ook zijn centra die alle zondagen open zijn veel meer een ‘shopping destination’, stelt hij. “Waarschijnlijk is zondag nog veel meer een dag voor recreatief winkelen dan de zaterdag. De echte shopping destinations trekken dan relatief nog meer bezoekers dan op zaterdagen.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends