KLM denkt aan stoppen met duty free-trolley

KLM denkt aan stoppen met duty free-trolley

KLM staat op het punt om te stoppen met de verkoop van belastingvrije artikelen aan boord van vliegtuigen. Dat bevestigt topman Pieter Elbers van Air France-KLM tegenover de Volkskrant. “Maar we hebben nog niets besloten.”

De verkoop van belastingvrije artikelen aan boord loopt al jaren terug. Eén op de tien passagiers zou nog een aankoop doen in de lucht. KLM heeft ‘net als iedere andere retailer ook last van de concurrentie door webwinkels als Amazon.com’, stelt Elbers. “Al zijn wij natuurlijk minder afhankelijk van die inkomsten dan de ondernemer in de winkelstraat.” KLM verdient nog wel aan de duty free-trolleys, zegt hij. Daarbij gaat het om ‘enkele tientallen miljoenen’. 

United Airlines stopte vorig jaar al met de trolleys in de lucht vanwege de concurrentie van duty free-winkels op het vliegveld, die een veel groter assortiment kunnen voeren. Een andere reden om te stoppen met de verkoop van belastingvrije items is volgens Elbers om brandstof te besparen. Als de trolleys niet meer mee hoeven, scheelt dat al gauw tientallen kilo’s.

KLM kijkt nu naar andere vormen van duty free. Zo heeft Korean Air tegenwoordig een vaste ‘sky shop’ in de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het verlies van dertien stoelen moet daarbij gecompenseerd worden door de opbrengst van de winkel en minder gewicht aan boord.

Reacties 1


Peter Vos 18 aug, 23:02

stel je geeft de stewardessen een tablet.
stel op die tablet staan duizenden artikelen.
je koopt in de lucht en als je land kun je met een pincode een kluisje openen waarin je artikelen staan. of een vriendelijke juffrouw aan het eind van de slurf overhandigd je de artikelen.
geen gewicht, veel meer keuze en toch nog steeds omzet
wat anders, stel dan dat je in het luchtruim van bijv. low_vat_land koopt geldt dan het btw tarief van low_vat_land?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!