Magna Plaza neemt niet alleen de eetetage op de schop, maar pakt ook de winkelverdiepingen aan. Om de loop er beter in te krijgen, wordt geschoven met de 38 winkels in het complex. “Voor het eerst in jaren lossen we de leegstand hier definitief op”, aldus directeur retail Etienne van Unen van vastgoedadviseur Colliers International in Het Parool.

Magna Plaza heeft volgens Van Unen nooit goed gelopen, ook in het begin niet. “Er was altijd wel leegstand, of er waren winkels die het niet konden bolwerken”, stelt hij. Een deel van de huidige winkels past volgens hem niet meer bij de uitstraling van het pand en de wensen van het publiek. “Het oogt nu rommelig en het loopt niet”, aldus Van Unen.

Het winkelcentrum gaat voor ‘winkels met een internationale herkenbaarheid’. Daarbij moet elke huurder in de totale mix passen, zegt hij. “Met ketens maar ook met lokale winkels, die de uitstraling hebben van de Negen Straatjes.”

De ambitie van Colliers is om over drie jaar met Magna Plaza in de Lonely Planet te staan. Dat gaat volgens Van Unen alleen lukken als er meer ruimte komt voor eten en drinken. Eerder dit jaar werd al bekend dat er een nieuw ‘cofooding’-concept op de tweede etage van het Amsterdamse winkelcentrum wordt geopend. Het wordt het grootste foodcourt van de binnenstad en een iets hoger segment dan bij de Foodhallen, stelt hij. “Het is zeker niet de bedoeling dat hier fastfood en pizzaslices zijn te halen; aanbieders daarvan zijn in de rest van de binnenstad goed vertegenwoordigd.”