Pakketmarkt groeit door, sameday-delivery nog 'verwaarloosbaar'

Pakketmarkt groeit door, sameday-delivery nog 'verwaarloosbaar'

Het aantal bezorgde pakketzendingen nam vorig jaar met zestien procent toe tot 420 miljoen stuks. De totale omzet van de markt groeide met negen procent tot 2,13 miljard euro, blijkt uit de nieuwste Post- en Pakketmonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Zowel het binnenlands als het grensoverschrijdend pakketvervoer zijn in volume toegenomen, waarbij de groei in Nederland sterker was. Het binnenlands pakketvervoer groeide met negentien procent ten opzichte van 2016 naar een volume van 295 miljoen pakketten, terwijl het grensoverschrijdend pakketvervoer acht procent steeg naar 125 miljoen pakketten. 

De gemiddelde opbrengsten op de markt voor binnenlands pakketvervoer zijn verder gedaald naar 3,88 euro per pakket, drie procent minder dan in 2016. Ook de gemiddelde waarde voor pakketten verstuurd vanuit Nederland naar het buitenland is gedaald, nadat die vorig jaar nog licht was gestegen. Het gemiddelde lag in 2017 op 8,45 euro per pakket, een daling van zes procent. 

De ACM concludeert verder dat het belang van sameday-delivery nog ‘verwaarloosbaar’ is. Ruim negentig procent van de pakketten in ons land werd vorig jaar binnen een werkdag bezorgd, het resterende deel na twee dagen of meer. Evenals in 2016 boden alleen pakketvervoerders PostNL en DHL vorig jaar sameday-delivery aan.

Reacties 1


Pieter Van den Broecke 12 sep, 11:14

Deze cijfers worden ondersteund door onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlandse consumenten waaruit blijkt dat de meerderheid (59%) een bezorging op de dag na bestelling acceptabel vindt. Wel blijkt uit datzelfde onderzoek ook dat vooral de jonge generatie zit te wachten op sameday-delivery. Maar liefst 58% van de jongeren tussen de 18 en 34 jaar neemt same-day delivery mee in hun overweging om te kiezen voor een webshop. 



Hoewel next-day delivery op dit moment de norm is, kun je uit deze cijfers concluderen dat we in de toekomst een verschuiving gaan zien van next-day naar sameday-delivery. Als retailers de jonge generatie aan hun merk of webshop willen binden, is het dus verstandig voor ze om hier nu al op in te spelen. We zien dat grote e-commerce partijen nu starten met mogelijkheden als ‘voor 14:00 uur besteld is vanavond in huis’.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!