Maak kennis met de RetailRookies 2018-2019: tien innovatieve pioniers die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften en de retail kleur geven. Begonnen op een wit vel, aan het begin van een nieuw avontuur. Vandaag aandacht voor Gerrard Street. "Je wilt muziek, niet per se een koptelefoon."
Geïnspireerd door de principes van de circulaire economie begonnen Tom Leenders en Dorus Galama ruim vier jaar geleden met een plan voor het maken van een modulaire koptelefoon. “We studeerden industrieel ontwerp aan de TU Delft en hoorden met regelmaat over de circulaire economie. Het concept van duurzaamheid combineren met een businessmodel wekte meteen onze belangstelling. Hier wilden we iets mee doen”, vertelt Galama.
Toen Leenders en Galama op zoek gingen naar voorbeelden, kwamen ze er al gauw achter dat die er nauwelijks waren. Zeker niet op het gebied waar hun interesse lag: elektronica. “Hier zagen we kansen. Enerzijds omdat er vaak veel dure materialen voor apparaten worden gebruikt en anderzijds omdat elektronica nogal eens kapot gaat.” Dat laatste gebeurde met regelmaat bij Galama’s...
Maak kennis met de RetailRookies 2018-2019: tien innovatieve pioniers die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften en de retail kleur geven. Begonnen op een wit vel, aan het begin van een nieuw avontuur. Vandaag aandacht voor Gerrard Street. "Je wilt muziek, niet per se een koptelefoon."
Geïnspireerd door de principes van de circulaire economie begonnen Tom Leenders en Dorus Galama ruim vier jaar geleden met een plan voor het maken van een modulaire koptelefoon. “We studeerden industrieel ontwerp aan de TU Delft en hoorden met regelmaat over de circulaire economie. Het concept van duurzaamheid combineren met een businessmodel wekte meteen onze belangstelling. Hier wilden we iets mee doen”, vertelt Galama.
Toen Leenders en Galama op zoek gingen naar voorbeelden, kwamen ze er al gauw achter dat die er nauwelijks waren. Zeker niet op het gebied waar hun interesse lag: elektronica. “Hier zagen we kansen. Enerzijds omdat er vaak veel dure materialen voor apparaten worden gebruikt en anderzijds omdat elektronica nogal eens kapot gaat.” Dat laatste gebeurde met regelmaat bij Galama’s koptelefoons. “Een kabeltje, of een ander klein onderdeel: er ging altijd wel wat kapot. De hele koptelefoon belandde daarna bij het vuil.” Die frustratie was het startpunt van wat nu Gerrard
Street heet: modulaire koptelefoons die je voor 7,50 euro per maand least. “Je koopt een koptelefoon omdat je er muziek mee wilt luisteren, niet om het ding zelf. Bij ons betaal je voor de dienst: het geluid. Als iets stuk gaat, sturen wij een nieuw onderdeel naar je toe, zodat je ‘m zelf kunt repareren.”
Zo gezegd, zo gedaan. Of toch niet helemaal? “De eerste twee jaar zijn we vooral bezig geweest met valideren. We keken hoe mensen hun koptelefoon gebruikten, waar ze tegenaan liepen. Toen we geld via Climate KIC binnenkregen, schaften we koptelefoons aan en deden we tests. Ondertussen hebben we gewerkt aan een eigen model, waar inmiddels meer dan duizend man mee rondloopt.” Een mooi aantal, maar het loopt minder rap dan waar de twee op hoopten. “De reacties waren in het begin heel wisselend. Mensen vonden het supertof of raar. We moeten het leaseconcept en de gedachte erachter eerst goed uitleggen om het enthousiasme en vertrouwen op te wekken.” Toch is Galama optimistisch. “Ons eerste doel was om zover te komen dat we zelf koptelefoons konden produceren. Inmiddels zijn we bezig met een tweede productielijn. Dat is hartstikke gaaf!”
De missie van de twee vrienden is om circulaire consumentenelektronica te maken die ook schaalbaar is. “Liever een miljoen klanten met een deels circulair product, dan honderd met een honderd procent circulair product.” Het gaat hen niet alleen om het eindresultaat, maar ook om de weg ernaartoe. “Er wordt ontzettend veel over circulariteit gepraat, maar veel minder mee gedaan in de praktijk”, legt Galama uit. “Wij hadden van tevoren geen idee of dit ging lukken. En of een honderd procent circulaire koptelefoon haalbaar is, weten we nog steeds niet. Stapje voor stapje kijken we hoever we komen. De momenten waarop je erachter komt dat iets niet lukt, zijn de beste leermomenten.” Het weerhoudt de jonge ondernemers er niet van al stilletjes over de grens te kijken. “België, Engeland, Duitsland – volgend jaar willen we naar het buitenland. Maar eerst: opschalen. Eind dit jaar willen we meer dan tweeduizend klanten hebben. Laten we daar eerst op focussen.”
Lees alle tien de verhalen van de RetailRookies in het septembernummer van RetailTrends. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Alle RetailRookies komen ook voorbij op RetailTrends.nl.