Supermarkten grote drijvers achter groeiende retailomzet

De Nederlandse detailhandel heeft in juli 3,8 procent meer omgezet dan in diezelfde maand vorig jaar. Zowel food- als nonfoodspelers boekten meer omzet, blijkt uit cijfers van het CBS.

Winkels in voedings- en genotmiddelen noteerden in juli procent meer omzet, terwijl het volume met 4,7 procent steeg. De groei komt volledig voor rekening van supermarkten, die zes procent meer omzet boekten. De omzet van voedingsspeciaalzaken liep juist met bijna een procent terug.

De omzet van non-foodretailers nam met 1,1 procent toe, terwijl het volume 0,4 procent hoger lag. Drogisterijen realiseerden, net als in juni, de grootste omzetstijging. Ook kledingwinkels, dhz-zaken en retailers in keukens en vloeren boekten meer omzet. Recreatiewinkels, schoenen- en lederwarenverkopers, elektronicazaken en winkels in meubels en woninginrichting zagen hun omzet juist teruglopen.

De onlineomzet was in juli bijna 22 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Pure webwinkels hebben ruim dertien procent meer omgezet, de webomzet van multichannelers nam met 37,5 procent toe. 
 

Reacties

Ik heb dit nu al een paar keer voorbij zien komen en snap niet hoe men aan deze cijfers komt. Ik ben een moderetailer uit het zuiden en heb een rondvraag gedaan bij bevriende ondernemers in de mode uit het zuiden. Samen hebben we meer dan 40 vestigingen en de gemiddelde omzetdaling is tientallen procenten in juli. Ook augustus was een drama voor de meesten. Hoe men aan een stijging komt is voor ons onbegrijpelijk.

Geplaatst door Johan B. op 17 september 2018 om 22:25

Laatste nieuws

RetailTrends