Zalando heeft zijn omzet- en winstverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld. De ‘langdurige en ongewoon warme zomerperiode’ heeft geleid tot vertraagde overgang naar het herfst- en winterseizoen, stelt de etailer in een verklaring.
Zalando verwacht voor het lopende boekjaar nu een omzetgroei aan het 'laagste uiteinde' van de bandbreedte van twintig tot 25 procent. Eerder was dat nog de ‘onderste helft’ binnen die marge. De aangepaste ebit komt naar verwachting uit tussen 150 en 190 miljoen euro, waar eerder op 220 tot 270 miljoen werd gerekend.
De vraag van consumenten lag in de gehele Europese modemarkt lager dan normaal als gevolg van de hoge temperaturen in augustus en september, stelt Zalando. Daarnaast zorgde het weer ervoor dat het begin van het volgende seizoen, waarin doorgaans kleding voor de volledige prijs en met hoge marges wordt verkocht, vertraging opliep. Desondanks blijft Zalando naar eigen zeggen ‘significant beter’ presteren dan de markt. Belangrijke factoren voor groei op lange termijn, zoals het partnerprogramma en het aantal actieve klanten, blijven zich positief ontwikkelen.
In het lopende derde kwartaal verwacht Zalando dat de omzetgroei en aangepaste ebit ‘aanzienlijk’ lager liggen dan de schattingen van analisten. Die rekenden op 19,8 procent omzetgroei en een negatieve ebit van twee miljoen euro. Hoewel het lopende kwartaal volgens co-ceo Rubin Ritter ‘niet de ambities weerspiegelt’, blijft het groeiverhaal van Zalando volgens hem intact. “We blijven investeren in groei en ons inzetten voor de doelstelling om de business tegen 2020 te verdubbelen.”
Reacties 0