Consumentenvertrouwen daalt verder, bestedingen in de lift

Consumentenvertrouwen daalt verder, bestedingen in de lift

Het consumentenvertrouwen ligt deze maand op de laagste waarde in bijna twee jaar. Voor de tweede maand op rij liep het vertrouwen licht terug, blijkt uit cijfers van het CBS.

De waarde van het consumentenvertrouwen liep terug van 21 naar 19. Het is voor het eerst sinds oktober 2016 dat het vertrouwen onder de 20 ligt. Consumenten oordelen in september minder positief over de economie dan in augustus. Zowel het oordeel over de afgelopen als dat over de komende twaalf maanden was minder positief. Ook neemt de koopbereidheid deze maand een fractie af.

De bestedingen van Nederlandse huishoudens namen in juli met 2,6 procent toe op jaarbasis, meldt het CBS verder. Vooral de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen, waar bijna vijf procent meer aan werd besteed, droegen daaraan bij. De uitgaven aan duurzame goederen lagen bijna twee procent hoger dan in juli 2017. Vooral aan auto’s werd meer besteed, terwijl juist minder aan woninginrichtingsartikelen en huishoudelijke artikelen werd uitgegeven. De uitgaven aan diensten groeiden met ruim twee procent.

De omstandigheden voor consumptie zijn volgens het statistiekbureau in september minder gunstig dan in juli. Dat komt vooral doordat consumenten minder positief zijn over hun toekomstige financiële situatie en ondernemers in de industrie over de ontwikkeling van de werkgelegenheid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!