Bol.com is met een consumentenomzet van ruim 1,2 miljard euro nog altijd de grootste webshop van Nederland. Het dochterbedrijf van Ahold Delhaize blijft net als vorig jaar Coolblue voor, terwijl Zalando is opgeklommen naar de derde plaats. Dat blijkt uit de jaarlijkse Twinkle100, waarin e-commercespelers in Nederland naar omzet zijn gerangschikt.
De omzet van bol.com is in een jaar tijd met bijna dertig procent gegroeid. Coolblue wist de achterstand te verkleinen door met meer dan veertig procent te groeien, maar komt met 884 miljoen euro omzet nog flink tekort voor een eerste plaats.
Zalando groeide in een jaar tijd van 530 naar 670 miljoen euro omzet, waarmee Wehkamp uit de top drie is verdreven. Vorig jaar moest Zalando nog een plekje inleveren door de stormachtige groei van Coolblue. Wehkamp komt uit op 570 miljoen euro omzet, tegenover 540 miljoen een jaar eerder. Albert Heijn staat met 480 miljoen euro net als vorig jaar op de vijfde plek.
Verder is de Bijenkorf de top tien van online retailers in Nederland binnengedrongen met een omzet van 180 miljoen euro. Dat gaat ten koste van Blokker Holding (Nextail), dat door de verkoop van verschillende winkelketens veel omzet heeft moeten inleveren.
Top tien grootste online retailers in Nederland (naar omzet):
1. bol.com 1.220 miljoen euro
2. Coolblue 884 miljoen euro
3. Zalando 670 miljoen euro
4. Wehkamp 570 miljoen euro
5. Albert Heijn Online 480 miljoen euro
6. The Learning Network 288 miljoen euro
7. Amazon 230 miljoen euro
8. H&M 220 miljoen euro
9. MediaMarkt 210 miljoen euro
10. De Bijenkorf 180 miljoen euro
Top drie grootste online reisverkopers in Nederland (naar omzet):
1. TUI Nederland 630 miljoen euro
2. KLM 610 miljoen euro
3. Travix 510 miljoen euro
Ruben Timmermans 20 sep, 15:34
Gerard van Gummigalgen 20 sep, 14:48
Johan Heinecke 20 sep, 13:30
Roel van de laar 20 sep, 12:35